علی یونسی: مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته، قوی شده‌اند
علی یونسی:

 مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته، قوی شده‌اند 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که اظهار نظرهایش در حوزه متبوع خود انتقاداتی را به همراه داشته است، در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید سخنان قب
 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که اظهار نظرهایش در حوزه متبوع خود انتقاداتی را به همراه داشته است، در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید سخنان قبلی خود در حوزه اقلیت‌های دینی و مذهبی نسبت به تقویت مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته و نفوذ آنها در برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی هشدار داد.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری دانشجویان ایران با حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی را در ادامه بخوانید:

آقای یونسی ظاهرا شما در دولت تدبیر و امید معروف شدید به دستیار دردسر‌ساز و حاشیه‌ساز و ... رسانه‌ها از قول شما مطالبی نقل می‌کنند که به نظر عجیب می‌آید؛ چرا جنابعالی تا‌کنون توضیحی نداده‌اید و دفاعی نکرده‌اید؟

بله، به قول لسان‌الغیب، ما را به رندی افسانه کردند ... نه! درد سر و حاشیه را من ایجاد نکردم، بلکه مخالفان دولت سعی در ایجاد دردسر و حاشیه و جوسازی دارند. هدف اصلی، دولت و شخص رئیس‌جمهور است.

می‌توانید مهمترین نقاط قوت و ضعف کار خودتان را بگوئید؟

به نظر خودم مهمترین نقطه قوت، جلب اعتماد اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی است، البته به طور نسبی. مهمترین نقطه ضعف هم، دست کم گرفتن مخالفت‌های مخالفان.

مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته خیلی قوی شده‌اند و خیلی در ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی نفوذ کرده‌اند. با اینکه امر وحدت ملی و وحدت شیعه و سنی بیش از هر مهم دیگری مورد تاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده، با این حال متاسفانه به شدت مورد بی‌توجهی واقع شده و آسیب دیده است. یعنی گفتمان شیعه و سنی ستیزی که برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است در منطقه و در داخل کشور رسوخ کرده است و هر روز امنیت کشورهای اسلامی و امت اسلامی را بیش از پیش تهدید می‌کند. آنچه امروز در عراق و سوریه و سایر بلاد اسلامی می‌گذرد سیاست تفرقه‌افکنی غرب علیه اسلام و مسلمانان است.

شما که به رموز کار آشنا بودید و سوابق امنیتی و اهمیت کارتان را می‌دانستید، چرا با طرح موضوعاتی غیر لازم از قبیل شیر و خورشید و یا کوروش و یا مسائلی از این دست، بهانه به دست مخالفان دادید که راحت‌تر شما را بکوبند؟

دلیل طرح اینگونه مسائل لزوم تاکید بر فرهنگ مشترک ایرانیان است که شامل همه اقوام و اقلیت‌ها می‌شود.این درست است که اکثریت ملت ایران شیعه دوازده امامی هستند و این ویژگی اساس وحدت ملی ایران زمین است و هیچ مولفه وحدت بخشی به پای آن نمی‌رسد ولی میلیون‌ها ایرانی غیر‌شیعه و غیر‌مسلمان هم در ایران زندگی می‌کنند و علاوه بر آن، کشور از تنوع زیاد قومی‌برخوردار است. برای پیوند همه تنوعات قومی و مذهبی و دینی و فرقه‌ای راهی جز بهره‌گیری از مشترکات تاریخی و فرهنگی و مذهبی وجود ندارد؛ خوشبختانه هویت ملی ایرانیان مرکب و متشکل از عناصر مشترک فرهنگی اسلامی و ایرانی است و این چیزی است که هر ایرانی به آن افتخار می‌کند.

طرح ارزش‌ها و آداب و رسوم مشترک همه ایرانیان مثل زبان و ادبیات فارسی، نوروز و تاریخ مشترک و مفاخر ملی و افسانه‌های الهام بخش و افتخار آمیز مانند کوروش،کاوه، داریوش، رستم و.... جهت حفظ مشترکات و پیوند همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و دینی است. هر جا که نفوذ فرهنگ عید نوروز است آنجا ایران است.

در مورد کوروش توضیح بیشتری بدهید گویا برخورد بعضی علمای قم با شما بخاطر طرح نام کوروش است. ضمناً کوروش یک شاه و موسس شاهنشاهی در ایران بوده است و شاهان در تاریخ بدنام هستند و طرح و توجه شما به فرهنگ ایرانی و کوروش یاد آور سخنان آقای مشایی است. جنابعالی هم روحانی هستید و هم حساسیت‌های روحانیون را خوب میدانید چرا اشتباه دیگران را تکرار می‌کنید؟

در مورد کوروش باید تاکید کنم که کوروش خوشنام‌ترین فاتح و جهان گشاست؛ دوستان و دشمنانش او را ستوده‌اند و وی را واجد فضایل ارزشمند انسانی معرفی کرده‌اند و حتی بزرگانی چون علامه طباطبائی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی در تفاسیرشان المیزان و نمونه قویا احتمال داده‌اند که منظور قرآن مجید از ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است. همچنین بسیاری از محققان مسلمان هندی و اروپایی و ایرانی مانند استاد فتح‌الله مجتبایی و ابوالکلام آزاد هندی و... به طور قطع گفته‌اند ذوالقرنین جز کوروش کس دیگری نمی‌تواند باشد؛ اما در مورد بدنامی شاهان، باید بگویم که اینگونه نیست که همه شاهان علی‌الاطلاق بدنام و بدکردار باشند؛ بلکه بعضی از سلاطین، پیامبر هم بوده‌اند مانند حضرت سلیمان(ع) و حضرت داوود(ع) و قطعاً در میان شاهان ایرانی تعداد اندکی صالح و خوب هم بوده‌اند. مانند شاه عباس صفوی یا کریمخان زند که این دومی اگرچه خود را پادشاه اعلام نکرد ولی درمسند شاهی نشست. در عین حال اکثریت شاهان ایرانی بویژه شاهان قاجار و پهلوی نالایق و فاسد و ستمگر بودند و همین باعث شده که اغلبیت حکم مطلق پیدا کند.

در مورد شیر و خورشید چطور؟چه شد که این موضوع را مطرح کردید؟

یک قاعده و اصل ساری و جاری در تمام سرودها و علائم و نمادهای ملی وجود دارد و آن حضور ارزش‌های مشترک در آنها است. مثلا پرچم جمهوری اسلامی سه رنگ از سابق بوده که در زمان شاه نماد سلطنت که تاج بود در آن نقش بسته بود و بعد از انقراض رژیم شاهی پرچم سه رنگ که ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران داشت باقی ماند و نماد جمهوری اسلامی که الله باشد در آن نقش بست. درست همانند سرود جمهوری اسلامی که ترکیبی از عناصر و ارزشهای ایرانی اسلامی است.نماد و علامت شیر و خورشید هم مثل خیلی از نمادهای دیگر دارای چنین وضعیتی است که در فرصت مناسبی به تفصیل در این باره صحبت خواهم کرد.

آقای یونسی مخالفانتان می‌گویند شما بجای ایجاد وحدت، اختلاف قومی ایجاد و قومیت‌ها را تحریک کرده‌اید . ایران مشکل قومی ندارد چرا سری را که درد نمی‌کند دستمال می‌بندید؟ امروزه مطالبات قومی به وسیله پان‌ها و گروهک‌های تجزیه طلب پیگیری می‌شود ما چرا بهانه بدست آنها بدهیم ؟ آیا تقسیم ملت ایران به اقلیت و اکثریت قومی درست است ؟ این نوع تقسیمات و تعبیرات بجای خود، تقسیم هویت ملی به اجزای کوچکتر است که خیلی خطرناک است.

کشور ایران همانند همه و یا اکثریت کشورهای جهان از تنوع قومی برخوردار است، کشور‌های همسایه ایران و تمام کشور‌های منطقه از انواع قومیت‌ها تشکیل شده‌اند، مخصوصا بزرگترین کشور پر جمعیت جهان یعنی هند و بعد از آن چین در شرق واقع است کشور هند بالاترین و بیشترین تنوع را دارا می‌باشد، اقوام معروف و تاثیرگذار در ایران مانند فارس‌ها‌، آذری‌ها‌، کردها‌، بلوچ‌ها‌، ترکمن‌ها‌، لرها‌، گیل‌ها‌، تالشی‌ها‌، عرب‌ها و ... با از دست دادن مناسبات و سلسله مراتب قومی و حفظ تعلقات و علایق قومی عملاً به تنوعات فرهنگی تبدیل شده‌اند امروز از ایل قاجار فقط نام و آثار فرهنگی آن باقی مانده است و اثری از سلسله مراتب قومی وجود ندارد هم چنین در میان بزرگترین جمعیت قومی ایران یعنی آذری‌ها هیچ گونه مناسبات و روابط قومی وجود ندارد مهمترین آثار و فرهنگ قومی در ایران زبان و خرده فرهنگ محلی و قومی است تمام اقوام ایرانی امروز دارای سه ویژگی می‌باشند‌: 1- زبان 2- خرده فرهنگ 3- فرهنگ مشترک ایرانی .

در گذشته‌ها که اقوام ایرانی با تمام ویژگی قومی وجود داشت باز هم تجزیه‌طلب نبودند و همه آنها در فکر حاکمیت همه ایران بودند امروز که اقوام ایرانی خلاصه شده در زبان و آداب و رسوم و خرده فرهنگ قومی هرگز برای کشور تهدید نیستند ما مدعی هستیم که تنوع فرهنگی و زبانی و قومی در ایران تهدید نیست، بلکه فرصت است و با مدیریت درست و با داشتن اهداف ملی و استراتژیک همه تنوعات فرهنگی و قومی و زبانی در خدمت فرهنگ و هویت ملی قرار خواهد گرفت. در ایران دو گروه وجود دارند که مخالف مطالب ذکر شده‌اند؛ گروه اول قوم‌گرایان که تحت عناوینی چون پان ترکسیم – پان کردی – پان عربی – پان بلوچی...برخلاف مصالح ملی و مصالح قوم مورد نظر حرکت می‌کنند. این گروه‌ها بعضاً تجزیه طلب هم هستند و با ترفند و تزویر سعی دارند که مطالبات جزئی و غیر مهم را عمده کنند و کمبود‌های محلی و برخی محرومیت‌ها را به پای قومیت بگذارند و مدام دم از سلطه فارس‌ها بر غیر فارس‌ها می‌زنند و تلاش می‌کنند دشمنی و کینه قومی‌را تشدید کنند و احساسات قومی‌را علیه دولت‌ها بر انگیزانند در مقابل آنان گروه دوم : شدیداً نسبت به اقوام ایرانی بدبین و نگران هستند و هرگونه اظهار نظر درباره اقوام و فرهنگ و زبان قومی را بر نمی‌تابند و مدام از کابوس تحرکات قومی رنج می‌برند. وجود تعلقات و مناسبات و زبان قومی را تهدید می‌دانند و راه کار مقابله با آن را انکار وجود اقوام ایرانی می‌دانند و در عمل از سیاست‌های انکار قومی و یکسان‌سازی قومی حمایت می‌کنند. گروه‌های ناسیونالسیت و یا سلطنت طلب از این جماعت می‌باشند . علاوه بر گروه‌های اول و دوم اشخاص و شخصیت‌های مستقل و بعضاً دانشمند و محقق و صاحب نظر در علوم نظری هم وجود دارند که مانند گروه‌های اول و دوم می‌اندیشند گروه‌های اول و دوم سیاسی و بعضاً وابسته به خارج هستند اما اشخاص و شخصیت‌های مستقل هم سو و هم جهت با آنان بعضاً مغرض و بعضاً با حسن نیت و از سر ایران دوستی حرف می‌زنند.

در مورد اهل سنت چطور؟

اهل سنت در جهان روی هم رفته اکثریت هستند و شیعیان در اقلیت. ولی در کشور‌های ایران و عراق و آذربایجان و بحرین و تقریباً لبنان شیعیان،دراکثریت هستند. شیعیان در کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان و هندوستان و افغانستان نیز اقلیت‌های قابل توجهی هستند. اهل سنت ایرانی اقلیتی مهم و تاثیر گذار هستند و عمده آنها در استانهای مرزی سکونت دارند و همچنین در تهران و اکثر استان‌های کشور حضور دارند.

اهل سنت ایرانی عاشق اسلام و اهل بیت پیامبر(ص) و عجین شده فرهنگ ایرانی و خود را تابع جمهوری اسلامی و مطیع ولایت فقیه و قانون اساسی میداند. اهل سنت ایران مخصوصاً غرب کشور که عمده شافعی مذهب می‌باشند در عشق و علاقه به امامان شیعه همانند شیعیان در زیارت‌ها و توسل‌ها و عزاداری‌ها و مداحی‌ها عمل می‌کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:علی یونسی: مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته, قوی شده‌اند , | 16:38 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=